بسم الله الرحمن الرحیم

فرمود: بسم » ِ الله ».

گفتیم اسم، علامت و نشانه ای است برای شناختن و عرفان پیدا کردن.

.

اسم، از سوی خلق، دستاویزی است برای سؤال و تمسک : 

{ أللّهمّ إنّی أسئلک باسمک بسم الله الرّحمن الرّحیم . * دعای مشلول * }

و از سوی حق، عامل مؤثری در ایجاد و خلقت و تکوین اشیاء و موجودات است:

{ باسمک الّذی رفعتَ به السموات بلاعمد *دعای شب عرفه * }

{ باسمک الّذی سخّرتَ به البُراق لمُحمّدٍ صلّی الله علیه و آله و سلّم * دعای شب عرفه * }

{ باسمک الّذی شققتَ به البحار * همان * }

و بسیار بسیار مؤثرات دیگر ک در ادعیه ها فراوان داریم.

.

و اما اسم الله ».

اینجا اسم» الله منظور نظر است.

الله » جامع جمیع صفات و اسماء.

اسماء دیگر از الله » صدور و تجلی و ظهور می یابند.

.

نکته ی مهم:

هیچ دقت کرده اید تعداد بسیار زیادی از اسامی حق تعالی، در عدد چهار محصورند؟ 

بهتر است بگوییم: تشکّل مِن أربعة حروف أو مِن أربعة أرکان.

  أربع ارکان » دارند. 

تربیع » شده اند.

مربّع » گونه اند.

الله »

رحمن »

رحیم»

ودود »

کریم »

شکور »

و بسیار بسیار اسماء دیگر.

.

در آیات کریمه ی قرآن، بسم الله » فقط با اسامی مبارکه ی رحمن » و رحیم » وفق داده شده است.

و اما در ادعیه ی مأثوره از معصومین علیهم السلام با اسامی مبارکه ی ربِّ الأرضِ و السّماء » ، نور » ، ألمَلِک ِ الحقِّ المُبین » ، الظاهر الباطن المکنون المخزون »، خیرِ الأسماء » نیز وفق داده شده اند.

.

{ بسم الله ِ ربّ الأرض و السّماء * دعای روز سه شنبه و دعای امان و محفوظ بودن * }

{ بسم الله النّور * دعای نور * }

{ بسم الله المَلِکِ الحقِّ المُبین * دعای مادر برای بیماری فرزند خویش * }

{ بسم الله الظاهر الباطن المکنون المخزون * حرز امام زین العابدین علیه السلام * }

{ بسم الله خیر الأسماء * دعای محفوظ ماندن * }

.

ب اسم الله ای که ربّ الأرض و السّماء است؛

ب اسم الله ای که نور است؛

ب اسم الله ای که ملک است و حق است و مبین؛ یا: ملک حق مبین است.

ب اسم الله ای که ظاهر است و باطن است و مکنون است و مخزون؛ یا: ظاهر و باطن و مکنون و مخزون است. هر خوانشی، مفهومی جداگانه دارد.

ب اسم الله ای که خیر الأسماء است. ( دقت کنید آن اسم، خیر است. ).

.

اشاره:

اسم، ظهور است و تجلی. 

اسم تعین است.

اسم صدور است.

و اسم، حجاب است. لیکن حجاب أقرب ب حق تعالی.

اسم، واسطه ی ذات و صفات حق تعالی است. برزخ مافوق و مادون است. حائل حق و خلق. 

و أقرب أسماء، اسم جلاله ی ألله » است.

.

{ بسم الله الظاهر الباطن المکنون المخزون الّذی أقام به السّموات و الأرض ثمّ استوی علی العرش}

اینرا چگونه می خوانید؟

بخاطر ألّذی » و ضمیر ه » در به »  ک اینجا مفرد آمده، در می یابیم ک با یک اسم أقام السموات و الأرض»، و استوی علی العرش ».

و براستی فاعل فعل أقام » کدام کلمه است؟

أقام » بر وزن إفعال آمده؛ متعدی کرده است کلام را. نفرمود : بسم الله . قامت السموات و الأرض » ؛ ( ب اسم الله . آسمانها و زمین برپاشد)؛ ک فاعل، آسمانها و زمین باشد.

{ ب اسم الله ی که ظاهر است و باطن است و مکنون است و مخزون، برپاداشت آسمانها و زمین را. } فاعل کیست؟

.

اسم الله است ک هم نور از آن صادر و متجلی می شود هم اسم ظاهر، هم اسم باطن، هم اسم ربّ، هم اسامی دیگر.

.

و حق تعالی در آیات کریمه ی خویش الله » را چنین نمایانده است:

ألله نور السماوات و الأرض » و حتی مَثَل آن را نیز بیان داشته است. نورٌ علی نور»؛ إسمٌ علی إسم ».

*****************************

(بخش اول تفسیرکاشف النور )

(بخش دوم تفسیرکاشف النور )


مشخصات

  • جهت مشاهده منبع اصلی این مطلب کلیک کنید
  • کلمات کلیدی: الله ,دعای ,اسم، ,الأرض ,أقام ,اسامی ,الباطن المکنون ,المکنون المخزون ,الظاهر الباطن ,تفسیرکاشف النور ,باسمک الّذی ,الظاهر الباطن المکنون ,البا
  • در صورتی که این صفحه دارای محتوای مجرمانه است یا درخواست حذف آن را دارید لطفا گزارش دهید.

تبلیغات

محل تبلیغات شما

آخرین ارسال ها

برترین جستجو ها

آخرین جستجو ها

Departed حمل بار آسان pdfketab فروشگاه پارس آنلاین ثبت برند دنیای فیلم I LOVE U FOR EVER SABA دوره قرآن بیدختی های مقیم تربت حیدریه